Veelgestelde vragen

Inhoudsopgave

Hoe werkt een shiatsu massage?

De shiatsu-behandeling bestaat uit het toepassen van druk met de ballen van de duimen, vingers, handpalmen, elleboog en/of knie op specifieke punten op het lichaam. Het is een behandelmethode voor preventieve gezondheidszorg en therapie die vitaliteit bevordert, vermoeidheid verlicht en de natuurlijke zelfhelende kracht van het lichaam stimuleert.

Terug naar de inhoudsopgave

Ik ben zwanger, kan ik dan behandeld worden?

Ook als je zwanger bent kun je behandeld worden. Shiatsu lost blokkades op en verbetert de doorstroming in het lichaam, wat een gezonde zwangerschap kan bevorderen. Via de moeder kan zelfs een (ongeboren) kind geholpen worden! Met technieken voor pijnbestrijding kunnen eventuele ongemakken tijdens de zwangerschap verlicht worden.

Terug naar de inhoudsopgave

Ik gebruik medicatie, kan dat samen met shiatsu?

Shiatsu lost blokkades op en bevordert de doorstroming in het lichaam. Dat kan dus ook (een positieve) invloed hebben op de werking van medicatie. Laat altijd even weten welke medicatie u gebruikt. Het is niet aan te raden om gedurende de shiatsu therapie uw medicatie aan te passen en/of gebruik te maken van vaccins. Hierdoor kan namelijk een verkeerd beeld ontstaan van de werking van een shiatsubehandeling.

Terug naar de inhoudsopgave

Is er een minimum leeftijd?

Nee, er is geen minimum leeftijd en ook geen maximum leeftijd voor shiatsu therapie. Iedereen is welkom!

Is shiatsu pijnlijk?

Een shiatsu-massage geeft u een diepe ontspanning, maar kan soms pijnlijk zijn. Dit is vaak het geval bij punten waar de energie niet goed doorstroomt of als bepaalde punten van nature gevoelig zijn. Het is niet de bedoeling om door uw pijngrens heen te gaan.

Is shiatsu veilig?

Shiatsu kan geen kwaad. Het kan soms gebeuren dat de ontvanger bijwerkingen ervaart, doordat er onder invloed van de behandeling toxines vrijkomen die uit het lichaam worden weggevoerd. Dit kan zich uiten in symptomen als hoofdpijn, stijfheid, diarree, veel urineren of loomheid. Deze symptomen verdwijnen meestal snel.

Veel water drinken en uitrusten kan dit proces bevorderen. Shiatsu kan ook op emotioneel niveau uitwerkingen hebben; diepgewortelde emoties kunnen loskomen. Het verwerken van deze emoties heeft meestal meer tijd nodig.

Terug naar de inhoudsopgave

Waar komt shiatsu vandaan?

Hoewel de shiatsu-therapie gezien wordt als een behandelvorm die uit Japan komt, vinden we de eerste verwijzingen naar shiatsu in China. Het huidige shiatsu is door Tokujiro Namikoshi (1905-2000) ontwikkeld tot een modern behandelsysteem die gebaseerd is op Westerse kennis over anatomie, fysiologie, pathologie en de Oosterse kennis.

Tokujiro Namikoshi startte in 1925 de eerste shiatsu-kliniek ter wereld op het eiland Hokkaido. Zijn eerste artikel over shiatsu (Shiatsu-therapie en psychologie) publiceerde hij in 1934. Zijn volgende mijlpaal was de opening van het Japanse Shiatsu College in Tokyo. Tokujiro Namikoshi wordt daarom ook wel de vader van de shiatsu therapie genoemd.

Onder meer door de inzet van Tokujiro Namikoshi werd de shiatsu-therapie in de jaren ’50 van de vorige steeds meer gewaardeerd als een hoogwaardige medische behandelwijze. In 1964 wordt de shiatsu therapie zelfs door het Japanse Ministerie van Volksgezondheid erkend als officiële behandelwijze.

Wat is shiatsu?

Shiatsu is een Japanse manuele therapie (acupressuur) die gebruik maakt van de principes van de Traditionele Chinese Geneeskunst (TCM). Shiatsu betekent letterlijk vingerdruk (shi = vinger, atsu = druk) en kan vergeleken worden met acupunctuur. De massage kan uitgevoerd worden op een stoel of een futon.

Shiatsu is een behandelvorm die de genezing ondersteunt en stimuleert. Het doel van shiatsu therapie is om het zelfhelend vermogen van het lichaam te stimuleren door de levensenergie van de ontvanger op een evenwichtige manier door het lichaam te laten stromen.

Wat is TCM?

TCM staat voor ‘Traditional Chinese medicine’ ofwel Chinese geneeskunde. De Chinese geneeswijze gaat uit van het geheel en is ontstaan vanuit het Taoïstisch denken. Als je het geheel begrijpt, begrijp je de details. Alles wat bestaat is één en in elk detail kan je het geheel weer vinden.

In de Chinese Geneeskunde staan alle levensfuncties op lichamelijk – fysiologisch, emotioneel, psychisch en spiritueel niveau in relatie met Qi. Qi is energie die samen met bloed en fysiologische vloeistoffen door de meridianen (energiebanen die door het lichaam lopen) circuleert en weefsels, spieren en organen voedt. Een vrije onbelemmerde circulatie van Qi (balans) resulteert in een goede gezondheid. Verstoring (onbalans) van deze circulatie door o.a. stress, externe invloeden, ongezonde leefgewoontes en uitputting is binnen deze visie de oorzaak van ziektesymptomen.

Terug naar de inhoudsopgave

Wat moet ik aantrekken bij een behandeling?

Voor een shiatsubehandeling hoeft u zich niet uit te kleden. U kunt gewoon uw kleding aanhouden. Trek vooral comfortabele kleding aan. Niet teveel laagjes of dikke kleding, de temperatuur in de praktijkruimte is zeer aangenaam! Bij het toepassen van Japanse acupunctuur worden minuscule naaldjes gezet. Dit moet uiteraard op de blote huid. Deze techniek wordt alleen in overleg toegepast.

Terug naar de inhoudsopgave

Zijn er bijwerkingen bij een shiatsu behandeling?