Niet alleen de toestand van het lichaam bepaalt of iemand gezond is, maar de hele mens en zijn relatie met de omgeving.

Wat is Shiatsu

Shiatsu is een Japanse manuele therapie die gebruik maakt van de principes van de Traditionele Chinese Geneeskunst (TCM). De massage kan uitgevoerd worden op een stoel of een futon. De Chinese geneeswijze gaat uit van het geheel en is ontstaan vanuit het Taoïstisch denken. Als je het geheel begrijpt, begrijp je de details. Alles wat bestaat is één en in elk detail kan je het geheel weer vinden.

In de Chinese Geneeskunde staan alle levensfuncties op lichamelijk – fysiologisch, emotioneel, psychisch en spiritueel niveau in relatie met Qi. Qi is energie die samen met bloed en fysiologische vloeistoffen door de meridianen (energiebanen die door het lichaam lopen) circuleert en weefsels, spieren en organen voedt. Een vrije onbelemmerde circulatie (balans) van Qi resulteert in een goede gezondheid. Verstoring (onbalans) van deze circulatie door o.a. stress, externe invloeden, ongezonde leefgewoontes en uitputting is binnen deze visie de oorzaak van ziektesymptomen. Met het maken van een behandelingsplan kijken we dan ook niet alleen naar het lichaam maar naar de hele mens en zijn/haar omgeving.

Veel voorkomende klachten bij onbalans

• Verminderde weerstand
  • Vatbaarder voor virussen
  • Geheugen- en concentratieproblemen
  • Slecht slapen, vermoeidheid en onrust
  • Negatieve gedachten en depressie
  • Huidklachten zoals eczeem, rode vlekken en roos
  • Pijn in de rug, schouder, hoofd en nek
  • Tinnitus, visusklachten
  • Frozen shoulder, tenniselleboog, RSI
  • Moeilijke stoelgang en menstruatieklachten

Shiatsu massage herstelt de balans tussen lichaam en geest, lost blokkades in het lichaam op en bevordert de doorstroming van Qi.

Bij shiatsu maak je gebruik van specifieke punten (tsubo’s) op de meridianen. In de westerse geneeskunde kan je deze tsubo’s zien als punten die in contact staan met spieren, botten, bloedvaten, zenuwen, lymfevaten en endocriene klieren. Door druk uit te oefenen met duim, vingers, handpalmen en ellebogen kan er invloed uitgeoefend worden op de huid, het zenuwstelsel, de spijsvertering, het bloed/bloedvaten en de bloedcirculatie en de aanmaak van fysiologische vloeistoffen. Het activeert en stimuleert het zelfherstellend vermogen van het lichaam.

Wat geeft een shiatsu behandeling jou

• Je leert je bewust te worden van de signalen van jouw lichaam. Gevoelens en emoties kunnen voor blokkades in je lichaam zorgen waardoor de energie (Qi) niet meer vrij kan stromen. Dat uit zich vaak in fysiek klachten zoals; hoofdpijn, slecht slapen, onderrugpijn, vermoeidheid, visusklachten, slechtere weerstand, depressie, burn-out enz.
  • Door de aanraking van de huid en het oplossen van de blokkades in het lichaam komt het lichaam tot rust. Het geeft ontspanning.
  • Het verbetert je conditie.
  • Oefeningen die je helpen om de klachten te verminderen.
  • Voedingsadvies n.a.v. de klacht.
  • Preventieve behandeling. Een mens is nooit helemaal in balans. Door een preventieve behandeling blijf je het zelfherstellend vermogen van het lichaam stimuleren.

Praktische informatie

• Een shiatsu behandeling kan met kleding aan gegeven worden. Trek lekker zittende kleding aan.
  • Liever geen koffie drinken of drop eten voor de behandeling.
  • Hoeveel behandelingen er nodig zijn is o.a. afhankelijk of de klacht acuut of chronisch is. Hoe acuter, hoe sneller reactie optreedt. Een klacht die chronisch is zal over het algemeen meer behandelingen vergen.
  • Na de behandeling altijd voldoende drinken.